• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Ja vi får se vad som händer där. Innan jag skaffade kreditkort hade jag 0,3. Sen en ff och upp till 0,6. Efter 2 månader med kortet och hur uc lärde sig mina betalningar så droppade den till 0,2.
ja jag brukade ligga på 0,1 med 5 kreditkort på 240.000 totalt men vanligtvis då bara 10% nyttjandegrad
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Mitt betyg har legat still i två månader men denna månad lär det förbättras. 2 uc ff försvinner och en uc ff fyller sex månader. Synd det här med Corona som kommer att ge mig sänkt inkomst detta år.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
En ny ff från Thorn (skulle tro att denna slår hårdare än t.ex en ff från Nordea) men nope, betyget sänktes istället från 42.1 till 40.0 då tre andra ff blev 6 månader gamla samma dag. Snart under 40 igen. :D

Dom är roliga dom här ekvationerna som påverkar. :rolleyes:
 
P

Plexi

Gäst
Poäng: 0
Har ett kreditkort från remember flex som jag har maxat på 25k. Tror ni att mitt uc betyg kommer skjuta i höjden med flera % vid nästa uppdatering?
Ligger idag på 8% UC risk. Hört från vissa att maxar man sitt kreditkort så kommer ens UC risk att bli minst dubbel så högt vid nästa uppdatering?? Så det innebär att jag kommer ha 16% UC risk vid nästa uppdatering?? Kan det verkligen stämma?
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Har ett kreditkort från remember flex som jag har maxat på 25k. Tror ni att mitt uc betyg kommer skjuta i höjden med flera % vid nästa uppdatering?
Ligger idag på 8% UC risk. Hört från vissa att maxar man sitt kreditkort så kommer ens UC risk att bli minst dubbel så högt vid nästa uppdatering?? Så det innebär att jag kommer ha 16% UC risk vid nästa uppdatering?? Kan det verkligen stämma?

Svårt att säga exakt hur mycket det kommer ändra, jag gick tillbaka på Kivra för att kolla tiden när jag endast hade mitt Remember-kort och ser då att min UC gick från 0.1% till 2.20% när jag då hade maxat min på 20K/20K vid tillfället. Då hade jag dock som sagt en helt orörd UC utöver, det är säkert flera andra parametrar som också avgör. UC’n baseras väl även hur man jämförs gentemot andra med samma inkomst osv om jag inte har helt fel?
 
P

Plexi

Gäst
Poäng: 0
Svårt att säga exakt hur mycket det kommer ändra, jag gick tillbaka på Kivra för att kolla tiden när jag endast hade mitt Remember-kort och ser då att min UC gick från 0.1% till 2.20% när jag då hade maxat min på 20K/20K vid tillfället. Då hade jag dock som sagt en helt orörd UC utöver, det är säkert flera andra parametrar som också avgör. UC’n baseras väl även hur man jämförs gentemot andra med samma inkomst osv om jag inte har helt fel?
Okej för det verkar ju helt sjukt om ens UC går upp med flera procent pgr av maxad kredit. Vet faktiskt inte hur ens UC baseras kanske någon kunnig på ämnet kan svara.
Vissa säger som du att UC blev blev helt orörd vid maxad kreditkort medan andra säger att deras UC score gick upp med flera procent. Kommer nog aldrig förstå mig på UC och hur dom räknar ut UC score. Läst någonstans på forumet att det är värre med maxad kredit än 10ff och 2 anmärkningar... ja vad ska man tro??
 
P

Plexi

Gäst
Poäng: 0
Någon som har eller vet om man kan avsluta ett remember flex kort som inte är nollad? Hade varit skönt o avsluta och sen bara fortsätta betala tills man betalt av 25k
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Någon som har eller vet om man kan avsluta ett remember flex kort som inte är nollad? Hade varit skönt o avsluta och sen bara fortsätta betala tills man betalt av 25k

Det går tyvärr inte med Remember.

För ditt övre inlägg; En onyttjad kredit ses som en buffert, alltså positivt. En utnyttjad ses givetvis som sämre. Anledningen till att maxad kredit påverkar mer än blanco-lån är troligtvis för att krediter är pengar man kan plocka ut och använda återigen vilket ger en ökad risk för banken jämfört med ett blanco-lån som man endast kan betala av och inte plocka ut mer av. (Min teori iallafall)

Det är iallafall sant att maxad kreditpåverkar mer än t.ex blanco.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
En eller flera maxade krediter visar på att du inte "går runt" på din egen månadsinkomst. Då har du i många fall inte heller att något utrymme för sparande/buffert. Det påverkar givetvis din kreditvärdighet negativt. Men, har du ex. ett billån(blanco) så påverkar ju inte det i samma utsträckning då de flesta kanske väljer att låna för den typen av inköp (trots att de kanske har ett sparande).

Det här är ingen faktabaserad sanning - men det är logiskt för mig i alla fall! ;)
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Okej för det verkar ju helt sjukt om ens UC går upp med flera procent pgr av maxad kredit. Vet faktiskt inte hur ens UC baseras kanske någon kunnig på ämnet kan svara.
Vissa säger som du att UC blev blev helt orörd vid maxad kreditkort medan andra säger att deras UC score gick upp med flera procent. Kommer nog aldrig förstå mig på UC och hur dom räknar ut UC score. Läst någonstans på forumet att det är värre med maxad kredit än 10ff och 2 anmärkningar... ja vad ska man tro??
min erfarenhet är att dom går på den totala % av alla kreditkort tillsammans maxar man sin enda kredit på 20k så kan det ge flera % i högre risk, har du istället flera kreditkort på totalt över 200k så är 20k så lite i % så att det i stort sett inte påverkar betyget något alls (jag hade 0,1 i med betyg när jag hade så)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp